top of page
חיפוש
  • avital jacoby

כשהילדים בחופשה - מאת: אביטל יעקובי, אתר mamy

עודכן: 15 ביולי 2022

חוששים מן החופשה של הילדים? איך לעבור את החופשה בשלום?


הורים רבים מודאגים מן החופש הגדול. בחופש נשאר זמן שבו אין לילדים מסגרת. ואז, עול גדול רובץ על ההורים. הורים חוששים מאד מן החופש ולפעמים זה הופך לנבואה שמגשימה את עצמה. מדוע ההורים כה חוששים מן ה"חופש" הגדול ואיך אפשר להתגבר על הקשיים:


ילדים מאד זקוקים לסדר יום קבוע ולמסגרת. כאשר הילדים הם ללא מסגרת, הם מרגישים פחות בטוחים ופחות רגועים ואז הם מתנהגים בכעס, בעצבנות ובאלימות. הם נוטים אז, להעמיד את ההורים במצבים לא נעימים.


1. "מה נעשה היום?"


טיפים: לבניית סדר יום:


א. אפשר למשל לעשות מערכת שבועית ויומית. רצוי לתכנן עם הילדים מה עושים בכל יום. סדר היום אמור ליצור שעות קבועות לפעילויות (ארוחת בוקר, קריאת בוקר, טלויזיה, חברים, יציאה). כמובן שאפשר גם להשאיר שעה או שעתיים ביום שבהם הילד קובע מה הוא עושה: "זמן חופשי", תלוי לפי גיל הילד. חשוב בכל בוקר, להזכיר לילד מה התוכנית שלו לאותו יום. ילדים אוהבים שמזכירים להם מה התוכנית היומית. הם רגילים לזה מן הגן וביה"ס וזה נותן להם בטחון ורגיעה.


ב. רצוי שהיום יתחיל בפעילויות שהן חובה כמו: קריאה, הכנת עבודות או עבודה בחוברות. בהמשך היום, רצוי שיהיה ה"צ'ופר": חברים, סרט, בריכה וכו'. העובדה שהיום מתחיל בחובות מאפשרת להורים למנוע מן הילד את ה"צ'ופר" אם הילד לא מתנהג כראוי או שלא סיים את חובותיו.


2. שעמום- אויב הילדים וההורים. מה עושים?


א. ללמד את הילד להעסיק את עצמו: ילד לא נולד עם היכולת להעסיק את עצמו. הוא צריך שההורה יציע לו רעיונות, ואפילו יתחיל את הפעילות יחד איתו, ואז הוא יכול להמשיך באופן עצמאי. יש פעילויות שאפשר לעשות ביחד עם ההורה: "איתי" ויש פעילויות שהילד יכול לעשות לבד: "לידי". לפעמים מספיק שההורה יהיה נוכח. אפשר לקנות ערכות יצירה שבה לפעילות של הילד יש תוצאה שהוא יכול להיות מרוצה ממנה.


ב. אם רוצים שהילד לא יתמכר לטלויזיה או למחשב, אפשר להכניס זאת לסדר היום ולמערכת השעות. חשוב לאפשר לילד "לנקות את הראש" מול הטלויזיה או המחשב. לגבי טלביזיה, אפשר להסכים יחד על שעות צפייה או על סדרות מסוימות, שלאחריהם סוגרים את הטלביזיה.


3. איבוד כללים וגבולות

מובן שבאווירה של חופש, יש הרגשה שאין כללים וגבולות. הילדים מרגישים שהכל מותר, הולכים לישון מאוחר, מתנהגים בצורה פרועה ופורקים עול.


טיפים - מה הורים יכולים לעשות?


א. אפשר לנסח חוקים חדשים, להראות יותר גמישות בחופש, למשל, לגבי שעת שינה. חשוב שהילד ידע שמדובר בכללים של חופש.


ב. בחופש צריך לשמור על גבולות ברורים יותר בכל הנוגע להתנהגות כיוון שיש נטייה להתרופפות. בתחומים מסויימים כמו זמן שינה, אפשר להתגמש אך לא לגבי כללי התנהגות: כבוד, התחשבות, ויתור, התאפקות.


ג. ההתנהגות עם האחים ובני הבית צריכה להיות עם חוקים ברורים, עם ענישה ואף פרסים על התנהגות טובה. אני ממליצה להורים רבים לערוך תכנית של פרסים שבה הילד מתחייב למשל: "לא להכות", "להישמע לבקשות ההורים", "להתאפק". על כל אחד מאלו הוא מקבל ציון ומקבל פרסים. בסוף כל יום, לפני השינה אפשר לשבת עם הילד לכמה דקות ולסכם במה הצטיין ובמה הוא צריך להשתפר. זו סגירת יום טובה ומרגיעה עבור הילד ומראה שההורה מעריך את המאמצים שלו וגם נותן לו הזדמנות לשפר.


ילדים רבים זקוקים להכוונה. הם לא יודעים להעסיק את עצמם. כשילד משועמם, הוא נוטה לנדנד יותר, להיצמד להורה, להתגרות באחים וכו'.


4. רבים בלי סוף - טיפ


חשוב לעשות הפרדה בין האחים כדי למנוע חיכוכים. ההורה יכול להפנות כל ילד לפעילות בנפרד. כשהמצב מגיע למכות, לשלוח כל ילד לחדרו להירגע. לא תמיד אנחנו יודעים מה סיבת הריב ומי האשם, ולפעמים גם כדאי לא להיכנס לזה.


אם הם רבים על משחק או ממתק, אפשר להגיד להם שיגיעו לפשרה ביניהם, ללא התערבות ההורה. ואם לא, החפץ יילקח מהם, ושניהם יפסידו. זה מעודד שיתוף פעולה ומשא ומתן.


אין ספק שהחופשה מגבירה את הקשיים שיש גם כך להורים. הילדים וההורים מתוחים ורגישים יותר והנפיצות גדולה יותר. כדי שהעומס יהיה נסבל, חשוב שההורים, בנוסף לטיפים שהוזכרו, יטפחו את עצמם: ייצאו להתאוורר, יעשו חילופי משמרות ביניהם, כדי שיוכלו להישאר שפויים ולעבור את הקיץ בשלום. וטיפ חשוב ואחרון: החופש זו הזדמנות פז גם להנות מהילדים. אל תשכחו שהילדים שלנו מביאים הרבה אושר, הנאה ולפעמים גם עצבים וכאב.

חופשה נעימה!

40 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page